Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα δε βρίσκεται πια σε νηπιακό στάδιο. Έχει ήδη διανύσει αρκετό δρόμο στη ζωή της και παρά τα πολλαπλά εμπόδια, στάθηκε στα πόδια της κι ενηλικιώθηκε.

Αρκετοί “μάχιμοι” και “μπαρουτοκαπνισμένοι” εκπαιδευτικοί, με νύχια και με δόντια, με ήλιο και βροχή, με διευθυντές που βοηθούν ή όχι, με συναδέλφους που συμπαραστέκονται ή όχι, με θεσμικό πλαίσιο τουλάχιστον ασαφές, με εξωτερική βοήθεια ασήμαντη και με μηδενικά οικονομικά μέσα, αγωνίζονται κάθε χρόνο για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων.

Εκπαιδευτικοί με μεράκι, με ανοιχτό πνεύμα, με ευαισθησίες για το περιβάλλον, φαντασία, προσαρμοστικότητα και τόλμη, μπαίνουν σ’ αυτή τη γλυκιά «περιπέτεια» για να εισάγουν καινοτομίες στην εκπαίδευση, κατορθώνοντας να οικοδομήσουν θαυμάσιες σχέσεις με τους μαθητές τους και να τους εμφυσήσουν τις αξίες της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μέσα από τη δράση και τη βιωματική μάθηση.

Μέσα από το παιχνίδι λοιπόν, το παιδί μαθαίνει την ύπαρξη κι ασκείται στην τήρηση ενός κώδικα. Μαθαίνει να ζει με τους άλλους.

Παράλληλα, όμως, του δίνει τη δυνατότητα, λιγότερο ή περισσότερο συνειδητά, να ξεφύγει από την πραγματικότητα.

Όταν το παιδί παίζει, βρίσκεται “κάπου αλλού”. Κι αυτή η προσωρινή και τόσο έντονη ζωή στους υπέροχους κόσμους της χαράς και της φαντασίας, το ανακουφίζει και πλουτίζει την ψυχή του με μια αίσθηση ελευθερίας και δημιουργίας.

 

Ο φιλόσοφος Αναξαγόρας, ζήτησε για χάρη, τη μέρα που θα πεθάνει, να σχολάσουν τα παιδιά από τα μαθήματα και να τα αφήσουν να παίξουν.

 

Όπως σε κάθε οργανωμένη κοινωνία υπάρχουν θεσμοί και κανόνες που τα μέλη της πρέπει να τους σέβονται, έτσι και τα ομαδικά παιχνίδια διέπονται από τους δικούς τους κανόνες, υποχρεωτικούς για τους παίκτες – παιδιά.

Προσωπικά, προτιμάμε εκείνα τα παιχνίδια και τις δραστηριότητες που δίνουν έμφαση στην εμπειρία, στο βίωμα και στο συναίσθημα, προσφέροντας στιγμές ευχαρίστησης, ψυχαγωγίας και άνεσης.

Υποστηρίζουμε επίσης τις προσεγγίσεις εφαρμογής της Φυσικής Αγωγής, στην οποία τα παιχνίδια και οι ασκήσεις συμβολίζουν τα ανεκτίμητα μέσα για την απόκτηση καινούριων προσωπικών βιωμάτων και εμπειριών, αφού έχουν βαθιά επιρροή στη διαμόρφωση και στην ανάπτυξη των ικανοτήτων του κάθε ατόμου. Δεν παραμελούμε βέβαια την παραδοσιακή εφαρμογή των παιχνιδιών και των δραστηριοτήτων στη φύση για την αρτιότερη ανάπτυξη των σωματικών ικανοτήτων και των κινητικών δεξιοτήτων.

Επίσης υπάρχει η δυνατότητα σε κάθε περιβαλλοντική εκπαιδευτική εκδρομή σας, εκτός νομού, να συνεργαστείτε με εταιρίες οι οποίες διοργανώνουν υπαίθριες δραστηριότητες όπως αναρριχήσεις, flying fox, ράφτινγκ, τοξοβολία κ.α. για μικρά και …μεγάλα παιδιά, με μοναδική προϋπόθεση την αγάπη σας για τη φύση. Έτσι θα αφήσετε πίσω τις έννοιες και θα ταξιδέψετε σε άλλες παραμυθένιες εποχές.

( Από το βιβλίο «Ταξίδι σε ήχους και χρώματα της φύσης»

Δημ.Πρωάκης – Ασημ. Κρανάκη, Χίος 2015)

Οι εκπαιδευτικοί

Δημοσθένης Πρωάκης ΠΕ04.02– Ασημίνα Κρανάκη ΠΕ11

ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ LINK ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΜΑΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ …ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ

https://drive.google.com/folderview?id=0B9kFTgTwpnp2Z1RQbFhEMS04YzA&usp=sharing